A magyar notebookpiac élén zárta 2007-et az Acer
A Gartner adatai alapján megszerezte a hazai notebookpiac első helyét 2007-ben az Acer, jelentette be Egri Csaba, a vállalat hazai képviseletének vezetője. A cég Magyarországon megduplázta értékesítését tavaly, aminek hatására több mint negyedével duzzadt árbevétele. Vezető pozícióját idén is igyekszik megtartani a piaci ütem feletti bővüléssel, amit közelgő új termékportfoliójával kíván biztosítani, melynek egy Eee PC-hez hasonló mini notebook is része.
Retail, design, portfolió
A Gartner szerint több mint 73 ezer hordozható számítógépet értékesített az Acer 2007 során Magyarországon, ami kétszerese az egy évvel korábbinak, miközben a teljes piac valamivel 40 százalék feletti ütemben bővült. A vállalat 22 százalékos részesedésével megszerezte az első helyet a Fujitsu Siemens Computers elől, mellyel párban messze maguk mögött hagyták volumenben a többi szereplőt. A sikert a kiskereskedelmi értékesítés felfuttatásával érték el, ahol kelendőnek bizonyultak az Acer otthoni modelljei, derült ki Egri beszámolójából.
A vezető szerint az Acer tavalyi designváltása beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a divatos külső sikert aratott a vevők körében, az otthoni és üzleti felhasználók között egyaránt. Példaként Egri kiemelte a 12 hüvelykes Gemstone modellt, mely karácsony tájékán feltűnően jól fogyott. A siker egy további kulcsaként Egri a széles termékválasztékot jelölte meg, melyben a dokkolható, magnéziumházas üzleti notebookoktól a multimédiás, Dolby hangrendszerrel bíró gépekig minden megtalálható, ugyanakkor megjegyezte, hogy a szegmensek határai összemosódnak, ahogyan cégek is vásárolnak multimédiás gépeket asztali konfigurációk helyett, egyes egyéni felhasználók pedig üzleti modelleket keresnek.
Egyre több a visszatérő vevő
Az idei évre Egri a piac 30-40 százalékos bővülését várja, az Acer célkitűzése pedig a piaci ütem feletti növekedés, így a volumen elérheti az évi 100 ezer darabot. A kereslet egyre nagyobb részét visszatérő vevők teszik ki, ami az igényesebb, magasabb árfekvésű modellek tereli a forgalmat. A HWSW kérdésére Egri elárulta, hogy bár kutatási adatok nem állnak rendelkezésre az új és visszatérő vevőkkel kapcsolatban, a kereslet összetétele jól mutatja utóbbi csoport növekvő jelenlétét. A jellemzően alsó kategóriánál belépő új vevők hűsége megszerzésének a design és műszaki tartalom, megtartásának pedig a megbízhatóság a kulcsa, véli Egri.
Az értékesítést idén tovább segítheti a dollár gyengesége, mely a beszerzési árakat is lenyomja, kétséges azonban, hogy a dollár-euró, valamint az euró-forint árfolyam hogyan alakul az év során. Egri szerint idén tovább folytatódik a szórakoztató elektronika és a számítástechnika összefonódása, vagyis a számítógépek egyre inkább szórakoztató centerekké válnak. Egyetértett azzal a felvetéssel is, hogy felhasználási szempontból a multimédiás centerek mellett a mobilitás kerül egyre hangsúlyosabban előtérbe, és a mobiltelefonok piacához hasonlóan egyre több embernek lehet a jövőben egy erőteljes otthoni gépe, valamint egy hordozásra szánt kisebb notebookja. Egyre több gépbe bekerül a Blu-ray meghajtó és a TV-tuner, mondta el, a hordozhatóság jegyében pedig megjelenik az Acer is az ASUS Eee PC által gründolt termékszegmensben is.
Van még hova terjeszkedni
Az Acer a következő évek során kliensértékesítésének megerősítésén dolgozik továbbra is, főként a HP, az IBM/Lenovo és a Fujitsu Siemens által uralt nagyvállalati és kormányzati szektorokban, ahol gyenge jelenléttel bír jelenleg. Ennek érdekében az asztali gépek tavaly 15 százalékkal csökkent piacán is megjelenik új modellekkel, hogy ezzel lépje át a beszerzési döntéshozók ajtaján a küszöböt, hosszú távon megalapozva a szerverértékesítés jövőjét. Ez azonban még a távolabbi jövő zenéje, ugyanis a szerverek forgalmazásához nemcsak nevet, bizalmat kell kiépíteni a piacon, de erőteljes szervezeti fejlesztéseket is végre kell hajtani az értékesítés- és technikai támogatás érdekében.
A globális helyzettel kapcsolatban Egri közölte, hogy az Acer a Gatewayen keresztül sikeresen élt a Packard-Bellre vonatkozó elővásárlási jogával, miután a versenyhatóságok jóváhagyták az ügyletet. Ezzel az Acer a globális PC-piac harmadik, a notebookpiac második helyére biztosította be magát. A méretek növekedésével növekszik a működési gazdaságossága, és alacsony beszerzési árakat tud elérni a vállalat beszállítóinál. Bár az Acer megtartja az Amerikában sikeres Gateway, valamint a Nyugat-Európában ismert Packard-Bell brandeket, Magyarországon az Acer márkára koncentrálnak továbbra is.