Nem csillapodik a vevők éhsége a digitális fényképezőgépek iránt
Bár az elemzőcégek már régóta a digitális kamerpiac telítődéséről, a növekedés megtorpanásáról beszélnek, a számok rácáfolnak az előrejelzésekre. Az Egyesült Államokban a harmadik negyedévben 8,5 millió digitális fényképezőgép talált gazdára, ez éves szinten 22 százalékos növekedést jelent, ami arra utal, hogy a piaci bővülés végnapjai még messze járnak.
Az IDC elemzéséből kiderül, hogy a fogyasztók jelentős része nem első gépét veszi: sokan váltanak felsőbb kategóriás, tükörreflexes masinára, de emellett jelemző trend a fényképezőgépek divatcikké válása is, népszerűen a formatervezett, színes házba bújtatott, szupervékony modellek, amelyek ma már ugyanolyan műszaki divatcikké váltak mint a mobiltelefonok vagy a zenelejátszók. További jellemző motiváció a meglevő digitális gép lecserélésekor a nagyobb felbontás (6-8 megapixeles felbontás ma már átlagos), illetve az olyan fejlett képességek megjelenése a tömegmodellekben, mint a képstabilizáció, a széles látószög, vagy a beépített képszerkesztési funkciók.
Az IDC harmadik negyedéves jelentése szerint az amerikai piacon a Canon az első számú szállító, a cég 23 százalékos részesedését a többi szereplő csak távolról nézheti. A képzeletbeli dobogó második fokán a Sony áll 18 százalékos részesedéssel, a bronzérmet pedig a Kodak söpörte be, amely az eladások 15 százalékát tartotta kézben. Figyelemre méltó, hogy a Samsung piaci részesedése egy év alatt felére esett vissza, a koreai cég már csak az amerikai eladások 4 százalakékát adja -- világszinten évi 12 millió készülék szállításával azonban a harmadik legnagyobb piaci szereplő.
Augusztusban az IDC frissítette piaci kilátásait, az elemzőcég úgy látja, 2007-ben a digitális fényképezőgépek piaca a korábban várt 7,5 százalék helyett 15 százalékkal bővül majd. Ugyanebben az előrejelzésben szerepel, hogy a piaci 2009-ben ér csúcsra, akkor 111 millió készülék kerül majd piacra, ezt követően visszaesés várható az eladásokban. A most közzétett, amerikai piacra vonatkozó számok tükrében azonban érdemes óvatosan kezelni ezt a prognózist, az IDC 2005-ben például még úgy vélte, az eladások 2007-ben fognak tetőzni.