Akik megverik a Google-t: Baidu Kínából, Naver Koreából
[Associated Press/HWSW] Nem meglepő módon a Google uralja a globális keresőpiacot, ugyanakkor lokális szereplők hazai dominanciájukra alapozva képesek beverekedni magukat a nehézsúlyú amerikai szereplők közé -- derül ki a comScore minden korábbinál átfogóbb felméréséből.
Akik megverték a Google-t
A kutatás alapján, melyben 170 ország összesen 2 millió felhasználója vett részt, a Google toronymagasan vezeti a globális keresőpiacot, a keresések 60 százaléka rajta fut keresztül, ami 37 milliárd kérés kiszolgálását jelentette augusztusban -- ez átlagosan másodpercenként közel 14 ezer. A messzi második a Yahoo!, 8,5 milliárd kereséssel, ami 14 százalék körüli részesedést biztosított számára.
A harmadik a papírforma alapján a Microsoft -- lenne, ha a Kínát uraló Baidu egyértelműen nem utasítaná maga mögé. A kínai kereső ugyanis 3,3 milliárd keresést szolgált ki augusztus során, míg a Microsoft mindössze 2,2 milliárdot, és nem sokkal maradt el a redmondiaktól a dél-koreai Naver sem, melynek forgalmát 2 milliárdra becsli a comScore. A Baidu és a Naver szereplését a hazai piacokon mutatott rendkívül erős pozíciója magyarázza -- mindkét cég magabiztosan vezet saját területén a Google előtt.
A Baidu esetében a hatalmas kínai népesség, és az internetezők rendkívül dinamikusan bővülő tábora segítette a céget beverekedni a dobogóra. A China Internet Network Information Center (CNNIC) első féléves jelentése alapján mára több mint 120 millióan interneteznek szélessávon az országban, és naponta 150 ezerrel növekszik a netezők száma, akik közül minden negyedik mobiltelefonnal csatlakozik a világhálóra. A Baidu a még kezdeti szakaszban tartó kínai piac nagyjából 60 százalékát tudhatja magáénak, míg a Google ennek felét. A kínaiak online jelenlétének fokozódásával a Baidu várhatóan tovább erősödik majd, és a cég belépett Japánba is.
Dél-Korea, ahol nem működik a Google-modell
A Naver a dél-koreai keresésekből 70 százalékra becsült részesedésével került a Microsoft sarkába. A nagyjából 50 milliós Dél-Korea nem népességének nagyságával, hanem rendívül magas, 80 százalék feletti, többnyire szélessávú penetrációjával és a felhasználók intenzív internetezésével segítette a céget. A Naver ráadásul nem a Google-höz hasonló minimalista, kizárólag a gépi keresésre fókuszáló megközelítést alkalmazta, ellenben tartalmat és közösséget épített szolgáltatása köré, mely így sokkal relevánsabb találatokat képes adni.
A Naver előnyének egyik forrása a Google által nemrég leállított Answerhöz hasonló kérdezz-felelek szolgáltatás, mely receptektől kezdve javasolt útvonalakon, éttermeken és kulturális lehetőségeken át szakmai és tudományos témákat is érint. A felhasználók aktivitásának köszönhetően 69 millió párt tartalmaz, és a motor ezeket is figyelembe veszi a kereséseknél -- ezzel pedig jobb eredményeket produkál. Az 1999-ben indult Naver ráadásul portál jellegének köszönhetően sokkal nagyobb forgalmat vonz magához bármely más szereplőnél, és a Google miatt valószínűleg nem is igazán fő a vezetőség feje, az ugyanis 2 százalék alatti részesedéssel bír a havi többmilliárd keresésből.
A Baidu és a Naver számára ráadásul jó kilátásokkal kecsegtet, hogy a távol-keleti térség a legnagyobb, és nagyjából 3 milliárdos népességének köszönhetően ez az előnye a jövőben csak növekedni fog. A comScore szerint mintegy 258 millió ember több mint 20 milliárd keresést hajtott végre augusztusban, míg Európában 206 millió 16 milliárdot, amivel a második a kontinens. A hazai piacon megerősödött szereplők immár terjeszkednek a térségben. Az egyelőre legértékesebb japán piacra mindkét cég belépett már, ahol a Yahoo! és a Google is erős jelenléttel bír. Az NHN, a Naver tulajdonosa üzemelteti ugyanakkor a legnagyobb japán játékportált már, mely 22 millió előfizetővel bír.