A Google nyomába ered új keresőjével a Yahoo!
[Associated Press/Wall Street Journal] Megújította keresőjét a Yahoo!, amit az elmúlt három év legjelentősebb változtatásának tart. Az új kereső felhasználói oldalról két újdonságot mutat be, mégpedig az univerzális keresést, valamint a keresések eredményességét javítása céljából javaslatokkal tesz kulcsszavakra, illetve kapcsolódó témákra is. A vállalat természetesen továbbra is a Google pozíciójára pályázik, elemzők viszont már a részesedés néhány százalékpontos növekedésével és az alkalmazotti morál javulásával is beérnék.
Univerzális keresés
A Yahoo! hivatalosan is bejelentette megújult keresőjét, melyet a vezető hely felé tett első lépésként értékelt Vish Makhijani, a cég alelnöke és igazgatója. A vállalat állítása szerint ez a legjelentősebb lépés azóta, hogy három és fél évvel ezelőtt saját keresőmotorjával felváltotta a Google szolgáltatását. A cég piacrészesedése azóta folyamatosan csökkent a Google javára, és különböző kutatók nagyjából az észak-amerikai piac 20 százalékát ítélik számára oda, miközben a Google a keresések nagyjából kétharmadát uralhatja.
A Yahoo! új keresője a meghatározó szereplők között utoljára, igaz a Microsoft mögött mindössze napokkal vezeti be az úgynevezett univerzális keresést. Ez annyit takar, hogy immár nem kerülnek szigorúan szétválasztásra weblap, kép, video, zene, hírek és egyéb tartalmak, hanem kereséskor mindegyik kategóriában kutatkodik a motor, és az összes alapaján állítja össze a találatokat. A fotókat Flickr képmegosztó szolgáltatásáról szemezgeti például, de behódolva népszerűségének, találatai között a YouTube videói is szerepelnek.
Újdonság: keresési segítség
A felzárkózáson kívül ugyanakkor újítással is jelentkezik az új motor. A keresést segítő képessége (Search Assist) már gépelés közben javaslatokat tesz kulcsszavakra, a keresések lefuttatását követően pedig emellett témajavaslatokat is tesz. A Honda NSX sportkocsira keresve például javasolja a pictures (képek) és a type r (versenyváltozat) kulcsszavakat is kiegészítésként, még a kapcsolódó témák között Ayrton Senna is szerepel, aki az autó tervezésekor és piacra dobásakor a Honda pilótája volt, és a gyár az ő nevével népszerűsítette azt.
A Yahoo! szerint a keresési segítség jellemzően 60 százalékkal is csökkentheti a szükséges keresések számát, mielőtt a felhasználó megtalálja azt, amit kívánt. A fejlesztésektől a cég reméli, sikerül visszacsábítania látogatókat a Google táborából. Makhijani elmondta, céljuk az, hogy egyes területeken a legjobbakká váljanak, így például állítják, hogy a Flickr szolgáltatásra alapozva messze a legnagyobb képkereső indexet hozták létre, de előnyben érzik magukat a zene és mozifilmek terén is.
A régi szelek fújnak újra?
Stratégiai hiba |
A Yahoo! történelmi baklövése volt, mikor indulásának kezdetén elszalasztotta a Google alapítói által kifejlesztett keresési technológia, majd ezt követően akár a teljes cég megvásárlását -- mindössze kockázati befektetésként kezelte. Újabb stratégiai hibaként a Yahoo! ráadásul a Google keresőjét használta 2000 júniusa és 2004 májusa között, hozzásegítve riválisát, hogy piacvezetővé nője ki magát. A Google piaci értéke ma ötszöröse a Yahoo! kapitalizációjának, a második negyedéves adózott nyeresége pedig hatszorosa volt. |
Elemzők szerint nem lebecsülendő az új motor marketing kommunikációs értéke, sem a piac felé, sem a cégen belül. A vállalat ugyanis az utóbbi években folyamatosan visszaszorult a Google-lel szemben, pénzügyi teljesítménye pedig elmaradt a várakozásoktól, amit a részvényárfolyam is megszenvedett. A problémák hatására Jerry Yang társalapító visszatért a cég élére, hogy ismét a dotkom ipar egyik vezetőjévé faragja a céget.
A jelek szerint jó irányban halad a cég. A webes analitikával foglalkozó Compete értékelése szerint a számok arra utalnak, hogy jelenleg a Yahoo! keresője adja a legrelevánsabb találatokat. A Yahoo! esetében ugyanis a keresések 75 százalékában kattintanak a felhasználók, míg a Google-nél ez a szám 65, a Microsoft szolgáltatásánál pedig 59 százalék.
Szintén nem rég, az év első felében bevezetett, Panama kódnéven ismert hirdetési rendszerével kiegészítve az új kereső már a keresési volumen viszonylag moderált növekedésével is számottevően javíthatja nyereségességét, véli a pénzügyi világ -- de méginkább várja, reméli ennek bekövetkeztét. A Microsoftnak eddig minden pénzügyi és emberi erőforrásai ellenére sem sikerült a Google térnyerésével sikerrel felvennie a küzdelmet.