:

Szerző: Ady Krisztián

2007. szeptember 12. 13:39

Az NHH szerint mostantól tilos az előfizetők hűségszerződésbe betonozása

A belföldi konzultáció és a sikeres EU-s notifikáció után a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Tanácsa újabb fontos lépést tett a korrekt hűségszerződések kikényszerítése érdekében -- közzétette a nyilvános, helyhez kötött telefon kiskereskedelmi hozzáférési piacaira vonatkozó határozatait. Az NHH megtiltja, hogy a szolgáltatók a hűségszerződésekben indokolatlan és aránytalan feltételekkel korlátozzák a fogyasztók választási szabadságát és a versenyt.

[HWSW] A belföldi konzultáció és a sikeres EU-s notifikáció után a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Tanácsa újabb fontos lépést tett a korrekt hűségszerződések kikényszerítése érdekében -- közzétette a nyilvános, helyhez kötött telefon kiskereskedelmi hozzáférési piacaira vonatkozó határozatait. Az NHH megtiltja, hogy a szolgáltatók a hűségszerződésekben indokolatlan és aránytalan feltételekkel korlátozzák a fogyasztók választási szabadságát és a versenyt.

Nem fair

Az NHH a közelmúltban megvizsgálta a hazai hírközlési szolgáltatók általános szerződési feltételeit és megállapította, hogy a jogszabályokkal nem áll összhangban egyes szolgáltatók azon gyakorlata, miszerint a lejáró határozott idejű szerződések a lejárat után automatikusan meghosszabbodnak, vagy határozatlan idejűvé válnak -- nem csak vezetékes telefonszolgáltatók, hanem internetszolgáltatók is alkalmazzák itthon az előbbi megoldást. Mivel ez azonban nem hírközlésjogi kérdés, az NHH nem követelhet, csak kérheti a szerződéseket az ügyfelek érthető, egyértelmű tájékozatatása nélkül módosító szolgáltatókat az aggályos gyakorlat megszüntetésére.

A határozat szerint a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének minősül, ha a szolgáltató a határozott idejű előfizetői szerződés felmondását, vagy a határozott idejű előfizetői szerződés határidő letelte előtti díjcsomagváltást olyan egyoldalú jogi vagy gazdasági feltételhez köti, amely a szerződés teljesítésére fordított szolgáltatói költséggel, illetve az adott kedvezménnyel nem indokolható, azokkal nem arányos.

A napvilágot látott határozat szerint a szolgáltatók nem tehetnek indokolatlan különbséget a fogyasztók között, azaz kedvezményes -- hűségperiódust is magába foglaló -- ajánlataik nem irányulhatnak a fogyasztó röghöz kötésére, illetve arra, hogy a fogyasztó később ne tudjon elfogadni kedvezőbb ajánlatokat. A határozat a hatályban lévő előfizetői szerződésekre is vonatkozik.

Márton György, az NHH szóvivője lapunk kérdésére elmondta, hogy a jelenlegi előfizetések számtalan különböző változatára a határozat nem tud egyetlen egyetemleges választ, megoldást adni. Erre azonban véleménye szerint nincs is szükség, mivel várhatóan maguk a szolgáltatók módosítják majd a 60 nap múlva életbe lépett határozatnak megfelelőre az érvényben lévő hűségszerződéseket is, így az NHH-nak várhatóan nem kell majd eljárni ezekkel kapcsolatban.

Kell a közvetítőválasztás

A határozatokkal az NHH Tanácsa továbbra is fenntartja a közvetítőválasztás nyújtására vonatkozó kötelezettséget és árszabályozást, így a jelentős piaci erejű szolgáltatók -- Emitel, Hungarotel, Invitel, Monortel, T-Com -- a jövőben sem emelhetik az éves inflációnál nagyobb mértékben a havi előfizetői díjakat.

A piacelemzés során kiderült, hogy a közvetítőválasztás lehetőségének biztosítása az előfizetők részére szükséges és hatékony volt, ezért a kötelezettséget mind az öt JPE szolgáltató esetében továbbra is fenntartja. 2005-2006. években a közvetítőválasztással indított hívások aránya az összes híváson belül 12-14 százalékra nőtt, ami azt jelzi, hogy a hozzáférés területén is erősödött a szolgáltatók közötti verseny, ami kihatott a jelentős piaci erejű szolgáltatók árpolitikájára is.

a címlapról