A Google nem épít profilokat felhasználóiból, de elemezni akarja viselkedésüket
[Reuters/HWSW] Hatalmas látogatói bázisa miatt folyamatosan a figyelem középpontjában álló Google kínosan ügyel a személyes adatvédelem területére, mely a sokszor szkeptikus felhasználók bizalmának egyik alapköve. A vállalat a múltban számtalanszor hangoztatta, hogy távol tartja magát attól, hogy a látogatóról összegyűjthető adatok alapján egyedi profilokat építsen. Ha hihetünk neki, a vállalat így valóban más módszerek után néz, hogy tovább növelje hirdetési rendszerének hatékonyságát -- és nyereségét.
Tojáshéjakon lépkedve
A hirdetők álma, a reklámpiac Szent Grálja az egyénileg célzott hirdetés, melynek alapjául hatalmas adatbázisok elemzése alapján gondosan felépített profilok szolgálnak. Számos vállalat dolgozik ezen gőzerővel, hogy a jogi lehetőségek határán táncolva minél több személyes adatot tudjanak meg a weboldalakat látogató felhasználókról, így a lehető legrelevánsabb hirdetésekkel bombázzák értékes agyát, pontosabban azon keresztül pénztárcáját. A rendszerrel optimista megközelítésben mindenki nyer: a hirdető hatékonyabban és eredményesebben költi el pénzét, a médium, a hirdetéseket kiszolgáló és az analitikai cég is többet lát ebből, és a fogyasztó is több őt érdeklő reklámot láthat.
A jog és a morál ugyanakkor nem egy és ugyanaz, és a felhasználókkal ápolt bizalmi kapcsolatának érdekében a Google utóbbit választja, mely ez esetben szigorúbb feltételeket szab a törvény betűjénél. A vállalat állítása szerint távol tartja magát az egyéni felhasználók profilozásától, amit Susan Wojcicki, a Google hirdetési termékmenedzsmentért felelős alelnöke is megerősített a napokban egy interjúban. "Ez [a profilépítés] nem olyasmi, amiben részt vettünk, számos ok miatt" -- mondta Wojcicki nemrég a cég kaliforniai főhadiszállásán a média képviselői előtt.
Semmi nincs tárolva
Mega-profilozgatás itthon |
Hazánk minden bizonnyal leggrandiózusabb projektje a Webaudit koordinációja alatt folyik több cég, köztük a T-Online és a Sanoma együttműködésében, és olyan hatalmas források kombinálására támaszkodik, mint az iwiw, a freemail, vagy a MyVip. Az online média érintett köreiben régóta ismert és várt projekt -- melyet a nyilvánosság előtt nagyjából egy hónapja tárt fel Dojcsák Dániel, az sg.hu munkatársa egy remek cikkben -- elkészültekor igen magas precizitással lesz képes valós időben megmondani egy adott weboldal üzemeltetőjének látógatói összetételét, korra, nemre, lakhelyre, esetleg végzettségre -- vagyis a mennyiség minőséggel finomodik.
A Webaudit-vezette projektbe bevont cégek jogászai a HWSW ismeretei szerint váltig állítják, hogy nincsen törvényi és személyi jogvédelmi aggály, mivel deperszonalizált adatok aggregált felhasználásáról van szó, vagyis egyes személyek nem követhetőek le -- az persze már más kérdés, hogy a nyers, egyéni adatokat tartalmazó adatbázis és a látogatási adatbázisok "illetéktelen kezekben" történő összevetése és elemzése milyen biztonsági problémákat vet fel. |
A behaviorista targetálás eredményeként lehetővé válik, hogy a hirdetési rendszer különbséget tegyen például egy gyerek és a gyerekének vásárló szülő között. Az egyedi kulcsszavas keresések alapján dolgozó algoritmus csak azt látja, hogy valaki rákeresett a Halo 3 vagy a Gran Turismo 5 című játékra, a fiatal és a szülő ugyanazokat hirdetéseket kapja. Ezzel szemben a korábbi keresésekkel kombináló behaviorista módszerrel van rá esély, hogy különbséget lehet tenni, hiszen egy gyereket vélhetően nem érdeklik a nyugdíjalapok vagy a munka törvénykönyve.
A Google tehát azon igyekszik, hogy megtalálja az egyensúlyt közvetlen üzleti érdekei és a weben csüngő közösség bizalma, vagy éppen bizalmatlansága között. A vállalat ráadásul állítja, hogy a behaviorista megközelítés a legjobb. "Hisszük, hogy a feladatalapú megközelítés az adott időben a legrelevánsabb információ arra nézve, hogy mi után keresnek [a felhasználók]". Amennyiben hirdetési rendszerében beváltja a hozzá fűzött reményeket, elképzelhető, hogy a keresési találatokra is bevezeti a rendszert a keresőóriás, erről azonban nem esett szó a tájékoztatón.