Mobil internet az Enternettől
A mobil internetezés luxus, ráadásul rétegigény -- mondanák valószínűleg sokan a kérdésre, hogy mekkora kereslet lehet ilyen szolgáltatásokra. A vállalatok azonban láthatóan egyáltalán nem értenek egyet, megindult a harmadik generációs hálózatok nyújtotta szélessávú internetcsomagok széleskörű népszerűsítése, amiről tévé spotok, óriásplakátok, vagy például Pesten néhány aluljáró lépcsőjének a befestése árulkodik. A váratlan intenzitással kitört verseny a 3G-s előfizetőkért hamarosan új szintre lép, mikoris az Enternet virtuális mobil internet-szolgáltatóként jelenik meg piacon, elsőként a hazai mobilkommunikációs szektor történetében.
Sebes fejlődés
Még nincs két éve, hogy Magyarországon elindultak az első kereskedelmi 3G-szolgáltatások. A viszonylag csendesebb, hálózatépítéssel töltött első évet követően tavaly az év második felében megindult a mozgolódás, a vállalatok egymást követően beindították marketinggépezeteiket, mára pedig láthatóan totális háború van kibontakozóban a T-Mobile, a Pannon és a Vodafone között -- főként utóbbi szereplő agresszív bekapcsolódásával.
A szolgáltatók egymást licitálják túl csomagjaikkal, aminek eredményeként ma már több száz négyzetkilométeren gyorsabban és kevesebbért netezhetünk mobilhálózatokon, mint 3-4 éve ADSL-en -- 2003-ban egy 768 kilobites otthoni kapcsolat 20 ezer forintnál is többet kóstált az Axelerónál, ma 5 ezer forintért 3 megabittel is letölthetünk a siófoki strandon.
Még csak a 3G-s piac fejlődésének elején tartunk, nyilvánvaló módon. Látszólag ennek ellenére, valójában viszont éppen emiatt igyekeznek a vállalatok minél több előfizetőt magukhoz csábítani, elszippantva azokat a többiek elől -- a 3G-s internetcsomagok zsíros új bevételi forrással kecsegtetnek a telített mobilkommunikációs piacon. Ennek érdekében pedig nem restek bevetni radikális eszközöket sem: az Enternet rövid időn belül az egyik hazai mobilszolgáltató hálózatán virtuális szolgáltatóként fog megjelenni, hogy mobil internet csomagokat kínáljon, hasonlóan ahhoz, ahogy a cég ADSL-előfizetéseket kínál többek között a T-Com vezetékes infrastruktúráján. Ez bár fejlettebb telekommunikációs piacokkal rendelkező országokban szokványos, itthon egyelőre példa nélküli.
A meglepő lépésről Bauer Róbert, az Enternet ügyvezető igazgatója beszélt egy mai, a Dellel közösen tartott sajtótájékoztató keretében, mintegy mellékesen. Az Enternet és a Dell nemrég partnerségi viszonyra lépett, melynek keretein belül az egyik legnagyobb hazai internetszolgáltató többek között Dell konfigurációkat is fog kínálni csomagjai mellé, vélhetően havi részletfizetési lehetőséggel, valamint az Enternet ügyfelei kedvezményesen vásárolhatnak Dell számítógépeket. Az Enternet-Dell tájékoztató középpontjában a beépített, szolgáltatófüggetlen HSDPA-kártyával is rendelhető notebookokat is, melyeket (és most jön a nem kis meglepetés) akár Enternet HSDPA internet előfizetéssel (high speed downlink packet acces, kb. nagy letöltési sebességű csomaghozzáférés) is lehet majd rendelni.
Mozgatórugók
Hogy melyik mobilszolgáltató hálózatán jelenik meg az Enternet, arról Bauer nem beszélhetett egyelőre, de a nyilvános bejelentés hamarosan várható. Arról viszont igen, hogy milyen mozgatórugók húzódnak meg a háttérben. Az ADSL-en realizálható marzs az utóbbi évek alatt gyakorlatilag elolvadt, így a szolgáltatók új területek után néznek, így egyesek például IPTV-vel próbálkoznak -- mondta el Bauer, és megjegyezte, hogy cégének is vannak hasonló irányú elképzelései. A mobil internetszolgáltatás az Enternet számára egészséges profitrátával kiszolgálható új ügyfelekkel kecsegtet: a fizikai operátor a vezetékes hálózatokkal szemben nincs monopolhelyzetben, így alacsonyabb nagykereskedelmi árakat lehet kialkudni vele az internet csomagokra, és az ügyfelek akvirálási költsége is alacsonyabbnak tűnik.
Az egyelőre ismeretlen mobilszolgáltató számára pedig az Enternet jelentős ügyfélbázisa, és kiterjedt partneri hálózata képez értéket, magyarázta Bauer. Az Enternet több tízezer ügyféllel, és több mint 300 viszonteladóval rendelkezik országszerte, vagyis erőteljes piaci jelenléte révén számottevő előnyt biztosíthat a mobilszolgáltató számára a 3G internet előfizetésekért futott versenyben. Bauer leszögezte, hogy saját HSDPA internet előfizetésekről van szó, vagyis az ügyfél az Enternettel köt szerződést, ráadásul nem hatósági szabályozással a fizikai szolgáltató akarata ellenére, hanem éppen a segítségére, így akár az is elképzelhető, hogy a mobilszolgáltatóhoz képest más konstrukciójú adatcsomagokat is láthatunk majd hamarosan.