Egy tanulmány szerint biztonságosabban vezetünk műholdas navigáció mellett
A TNO, egy holland kutatóintézet megjelentette az Aon, az Athlon Car Lease, a Delta Lloyd és a navigációs eszközöket és térképszoftvereket fejlesztő TomTom megbízásából elkészült kutatásának eredményét, amely szerint a műholdas navigáció pozitív hatással van a vezetés és a közlekedés biztonságára.
Megnyugtató
A kutatás kimutatta, hogy amikor a vezető műholdas navigációs megoldást használ, 25 százalékkal ritkábban áll meg és 35 százalékkal kevesebb időt tölt álló helyzetben. Az optimálisabb útvonal kevesebb kanyarodáshoz is vezet, mintha a nyomtatott térképeket használnánk. Az is bebizonyosodott, hogy a vezetői magatartás is javult, több mint 50 százalékkal kevesebb hibát vétettek a sofőrök, mint például a közlekedési jelzőtáblák figyelmen kívül hagyása.
Mindez elsősorban abból fakad, hogy a navigációs segítség, a célhoz vezető, feltehetően optimális útvonal ismerete megnyugtatja a sofőrt, aki a vezetésre, a környezetre koncentrálhat, ahelyett, hogy az utat keresgélné. A felhasználók 78 százaléka érezte úgy, hogy műholdas navigáció használatakor mindent az irányítása alatt tart -- a vezetők éberebbek, és tudatosabban figyelnek az őket körülvevő forgalomra.
A kutatás szerint a műholdas navigációs megoldások használatával 16 százalékkal csökkent a megtett kilométerek száma is, így az utazásra fordított idő 18 százalékkal, csökken. Ennek megfelelően csökkent a felhasznált üzemanyag mennyisége is. A biztonságosabb, odafigyelőbb vezetők kevesebbet is baleseteznek: azok a sofőrök, akik nem használnak műholdas navigációs megoldást, 12 százalékkal gyakrabban nyújtanak be kártérítési igényt gépkocsijukkal kapcsolatban.
Bebiztosítva
Csak ne menet közben...
A felelőtlenség azonban még így is gondotokozhat: a Privilege Insurance korábban közzétett felmérése szerint a technológia nem csak segítheti az autóst a tájékozódásban, de balesetveszélyt okozhat azzal, hogy hosszú másodpercekre elvonhatja a vezető figyelmét az útról. Az általuk megkérdezett autósok 10 százaléka ugyanis bevallotta, hogy anélkül indul útjára, hogy úticélját előzetesen beállította volna. Közülük pedig minden második erre a néha hosszadalmas műveletre vezetés közben kerít sort.
Minden nyolcadik megkérdezett ráadásul nem is hallgat készülékére, a megszokott útvonalat részesíti előnyben a számítógép által javasolt helyett. A vezetés közben beállítandó navigációs eszköz potenciális veszélyforrás, hiszen egy 60 km/órás sebességgel haladó autó 16,6 métert teszt meg másodpercenként, tehát 5-10 másodperc alatt az autó 78-166 métert tesz meg anélkül, hogy a vezető kontrollálhatná gépkocsiját.