:

Szerző: Bizó Dániel

2007. február 13. 14:27

Magyarországra érkezett a Google

Immár hivatalosan megjelent hazánkban a Google -- a világ vezető keresője -- és kinevezte első hazai képviselőjét, jelentette be a vállalat egy mai sajtótájékoztató keretében. Peresztegi Zoltán január elsejétől felel Magyarországért, feladatai közé egyelőre elsősorban a piac feltérképezése, továbbá a visszajelzések gyűjtése tartozik. A 32 éves marketingszakember szerint a hazai internetpenetráció már elérte a kritikus küszöböt, illetve elmondta azt is, nem érzi úgy, hogy a Google lenne az új Microsoft.

[HWSW] Immár hivatalosan megjelent hazánkban a Google -- a világ vezető keresője -- és kinevezte első hazai képviselőjét, jelentette be a vállalat egy mai sajtótájékoztató keretében. Peresztegi Zoltán január elsejétől felel Magyarországért, feladatai közé egyelőre elsősorban a piac feltérképezése, továbbá a visszajelzések gyűjtése tartozik. A 32 éves marketingszakember szerint a hazai internetpenetráció már elérte a kritikus küszöböt, illetve elmondta azt is, nem érzi úgy, hogy a Google lenne az új Microsoft.

Lokalizáció

"Miért most?" -- merül fel a magától értetődő kérdés. Peresztegi szerint a Google azért időzítette a magyar megjelenést mostanra, mert nem csak az ország online jelenléte nőtte ki magát napjainkra, hanem elfogadható lokalizációt is fel tud mutatni a keresőóriás. Mára a keresőn kívül (mely itthon is piacvezető) magyar felületen hozzáférhető a Gmail, a Toolbar (Eszköztár), a Desktop, a Picasa, az AdWords és AdSense hirdetési programok. Peresztegi elmondta, hogy a lokalizáció hatalmas munkává nőtte ki magát ahogyan a cég szolgáltatásai bővültek, és az érintett nyelvek gombamód felszaporodtak. Ezeket a feladatokat szakemberek végzik, megkapva az ehhez szükséges erőforrásokat.

Nem volt azonban ez mindig így, árulta el a vállalat képviselője. Egy anekdota szerint a hőskorban egy mérnök kapta feladatául, hogy lokalizálja a Google szolgáltatásait más nyelvekre is, ugyanis a cég látogatóinak egyre nagyobb részét képezték a nem angol anyanyelvűek. A mérnök azonban nem kapott ehhez semmiféle támogatást: oldja meg ezt a szép kihívást. Egy kisebb csapat kifejlesztett egy alkalmazást, mely technikailag automatizálja a lokalizációt, és megkeresték azokat a kollégákat, akik beszéltek idegen nyelveket, segítenek lefordítani a szavakat, szövegeket. Peresztegi úgy látja, a Google-nek a mai napig sikerült megőriznie ezt a "start-up" légkört és a vállalat egyedülálló kultúrával rendelkezik a nagyvállalatok között.

Analizáció

A frissen kinevezett képviselő feladata, hogy feltérképezze, megismerje a hazai piac szerkezetét, feltárja az igényeket, és ezeket tolmácsolja a vállalat vezetői és fejlesztőmérnökei számára. A közép- és hosszútávú tervekkel kapcsolatban nem tudott nyilatkozni, mivel a jelenlegi "ismerkedési" fázisban ez még túl korai. Véleménye szerint a magyar internetpenetráció elérte a kritikus küszöböt. "Magyarország többé-kevésbé online van" -- jegyezte meg. Egy kutatásra hivatkozva hozzátette: a magyar netezők szokásaira jellemző, hogy 90 százaléka keres információt, 75 százalékuk e-mailezik és 72 százalékuk fogyaszt tartalmat online.

Peresztegi Zoltán
Peresztegi Zoltán
A TNS Market Intelligence kutatást citálva Peresztegi elmondta, hogy a hazai online reklámköltés tavaly 50 százalékkal bővült és listaáron 9,6 milliárd forintot tett ki, így a hazai reklámpiac 2-4 százalékára becslik. A Google árbevételének több mint 98 százalékát reklámbevételek képezik, melyekre a keresőjéhez kapcsolt, illetve a partneroldalakon megjelentett targetált hirdetésekből tesz szert. Forgalma tavaly 73 százalékkal növekedett és meghaladta a 10,6 milliárd dollárt, adózott nyeresége pedig több mint duplájára, 3 milliárdra rúgott. A magyar piac tehát rendkívül aprónak számít, a Google üzletpolitikája ugyanakkor így is a "sok kicsi sokra megy" elv mentén épül fel -- a hazai online költés pedig további dinamikus növekedés előtt áll.

Kapitalizáció

A Google-t kifejezetten az online kereskedők, azon belül a kis- és közepes méretű cégek helyzete érdekli egy új piacon, ugyanis ezek azok a potenciális hirdetők, amelyek számára a leginkább vonzó lehet a vállalat AdWords programja. Peresztegi szerint nincs egyetlen más hazai lehetőség az online jelenléttel bíró KKV-k számára, amely globális elérést biztosít számukra (a külföldi vevők mellett gondoljunk a külföldi oldalakat látogató magyar netezőkre is). Az AdWords ráadásul pontosan targetálható, teljesítménye és értéke pedig szorosan nyomon követhető, miközben rendkívül kis, havi néhány ezer forintos büdzsével is igénybe vehető, tette hozzá.

Arra a kérdésre, hogy az AdWordsöt hogyan kívánja a Google széles körben megismertetni a hazai KKV-szektorral, Peresztegi azt felelte, hogy ehhez elsősorban saját szolgáltatásaik felületét, valamint a magyar partnereiket veszik igénybe, és bár nincs kizárva esetleg nagyobb összegű reklámköltés, a vállalat promóciós hagyományaihoz híven -- és némileg ironikus módon -- nem szándékozik egyelőre hagyományos értelemben reklámozni magát. Egy másik újságírói kérdésre, miszerint hogyan látja a Google kompetitív helyzetét annak fényében, hogy mások már lekötötték a legnagyobb hazai oldalakat, Peresztegi elmondta, hogy egyelőre nem törődnek ezzel az aspektussal, mert a piac megismerése az elsődleges.

a címlapról