Megérkezett az NVIDIA GeForce 8800
Magyar idő szerint tegnap este 8-kor lebbent fel a fátyol az NVIDIA új üdvöskéjéről, a GeForce 8800-ról. A korábban G80 kódnéven ismert lapka valóra váltotta a legvadabb pletykákat is: közel 700 millió tranzisztorból áll, egyes részei jóval 1 GHz feletti órajelen működnek, a memóriabusza 384 bites, a hozzá kapcsolt memória pedig akár 768 megabájt is lehet.
Az új bajnok
A G80 az NVIDIA -- és a történelem -- első olyan videochipje, amely unified shader architektúrára épül. Ez azt jelenti, hogy nincsenek a chipben különálló pixel és vertex shader egységek, hanem egységes stream processzorok vannak, amelyek pixel és vertex műveleteket is végre tudnak hajtani. E megoldás előnye, hogy az erőforrások mindig a lehető legjobban ki vannak használva, nem fordul elő, hogy a pixel egységek várnak a vertex-adatokra, vagy fordítva.
A GeForce 8800 GTX csúcsváltozaton a stream processzorok órajele 1350 MHz és összesen 128 van belőlük, teljesítményük közel 520 gigaflops, azaz milliárd művelet másodpercenként. Ezt az elképesztő számítási kapacitást ráadásul nem csak játékok, grafikus alkalmazások futtatására lehet használni, hanem akár a tudomány szolgálatába is állíthatjuk: a most bejelentett CUDA (Compute Unified Device Architecture) lehetőséget ad arra, hogy szabványos C nyelvű programokat írjunk a G80 128 darab processzorára.
Az óriási sebességű grafikus mag kiszolgálásához természetesen elképesztő memória-sávszélesség szükséges, de a G80 ezen a téren sem mond csődöt, sőt: a GTX változat memóriabusza 384 bites, a GTS-é 320 bites, ez hat, illetve öt 64 bites csatornát takar. A crossbar elrendezésű memóriavezérlőhöz a GTX esetén 768 megabájt, a GTS esetében pedig 640 megabájt GDDR3 memória csatlakozik 86,4, illetve 64 Gbps sávszélességet biztosítva.
Az első tesztek szerint a GeForce 8800 GTX hozza azt a lehengerlő teljesítményt, amelyet a specifikációk alapján várni lehet: kétszer gyorsabb elődjénél, a GeForce 7900 GTX-nél és az ATI jelenlegi csúcsmodelljénél, a Radeon X1950XTX-nél, de sokszor még a kétchipes GeForce 7950 GX2-re is ráver 20-30 százalékot. Az NVIDIA mérnökei nem csak a teljesítményen, a képminőségen is látványosan javítottak: új, minden eddiginél jobb anizotropikus szűrési algoritmust vezettek be, illetve mostantól lehetőség van HDR (High Dynamic Range) és élsimítás együttes használatára is, erre eddig kizárólag a Radeonok voltak képesek. Az élsimítási eljárások is javultak, a G80 ezen a téren is utolérte az ATI-t.
Máris a boltokban
Az elképesztő méretű nyomtatott áramköri lemezen helyet foglaló GeForce 8800-hoz hatalmas lapátkerekes hűtő tartozik, ám a tesztek szerint nem olyan hangos mint amilyennek kinéz és a kártyák fogyasztása is evilági még, bár az NVIDIA feltétlenül ajánlja legalább 450 wattos tápegységek használatát, bár a GTS megelégszik 400 wattossal is. A korábban kiszivárgott fotókon vízhűtésre utaló csatlakozások is látszottak, a boltokba kerülő kártyákon azonban már nem látni ilyet, legalábbis a hozzánk eddig befutott termékfotók egyikén sem.
A GeForce 8800 GTX és GTS kártyák a bejelentés pillanatától elérhetők a boltokban, a csúcsváltozat ajánlott kiskereskedelmi ára 599 dollár (~123 ezer forint), a kistestvéré 449 dollár (~92 ezer forint). A hazai árakról egyelőre nincs információnk de ezeknél egy áfányival biztosan magasabbak lesznek, a GTX-et várhatóan 150 ezer forint, a GTS-t pedig 100 ezer forint körüli összegért lehet majd megvásárolni itthon. Az igazán tehetősek SLI-vel fokozhatják tovább a teljesítményt és apaszthatják pénztárcájukat.
Kivitel | GeForce 8800 GTX | GeForce 8800 GTS |
Csíkszélesség | 90 nanométer | 90 nanométer |
Tranzisztorok száma | 681 millió | 681 millió |
GPU órajele | 575 MHz | 500 MHz |
Shader processzorok órajele | 1350 MHz | 1200 MHz |
Shader processzorok száma | 128 | 96 |
Memóriabusz | 384 bit | 320 bit |
Memória órajele | 900 (1800) MHz | 800 (1600) MHz |
Memória mérete | 768 Mbyte | 640 Mbyte |
Ajánlott ár | 599 USD | 449 USD |
Noha az NVIDIA GeForce 8800 a világ első olyan grafikus chipje, amely teljes körű DirectX 10 gyorsítást kínál, ez a képesség egyelőre csak papíron létezik, a gyakorlatban még jó ideig kihasználatlan marad. A DirectX 10 a Windows Vistában lesz elérhető, az első DX10-es játékok érkezésére pedig talán még ennél is többet kell várnunk.